1. Мета та завдання дослідження: суть та відмінності
Мета і завдання наукового дослідження є його ключовими елементами, які потребують поглибленого розуміння їх сутності та особливостей формулювання.
Мета дослідження – кінцевий результат, який базується на актуальності проблеми та має бути досягнутий після завершення дослідження.
Завдання дослідження – сукупність шляхів та засобів, які необхідні для отримання запланованого результату, що визначений метою.
Важливим для кожного дослідника є зрозуміти те, що дані елементи несуть різне значення у дослідницькому процесі, що характеризується наявністю ряду відмінностей між ними. Різниця між метою та завданням проявляється у кількості, періоді та цілях формулювання, елементах впливу на їх визначення, а також у часових межах реалізації.
Критерії |
Мета |
Завдання |
Кількість |
Одна |
Декілька |
Період формулювання |
На початковому етапі |
Після визначення мети |
Ціль формулювання |
Визначити результат, якого необхідно досягти |
Визначити засоби та шляхи досягнення мети |
Як визначається |
Відповідно до актуальності проблеми, предмета та об’єкта |
Відповідно до обраних шляхів, засобів та гіпотези |
Часові межі реалізації |
Реалізовується під час всього періоду дослідницької роботи |
Реалізовуються на конкретному етапі дослідницької роботи |
Мета і завдання є взаємопов’язаними, а не взаємозамінними елементами
2. Особливості формулювання мети та завдання дослідження
2.1 Як сформулювати мету дослідження
Мета дослідження передбачає визначення конкретного результату, який має бути досягнутий дослідником та визначатися як «новинка» у науковому світі. Від правильного формулювання даного елементу залежить не лише досконалість дослідницької роботи, але й правильне розуміння третіми особами її суті.
До основних принципів визначення мети можна віднести:
- актуальність;
- новизна;
- чіткість;
- лаконічність;
- конструктивність;
- реалістичність;
- досяжність;
- орієнтація на отримання результату.
Під час створення мети обов’язковим є врахування об’єкта та предмета дослідження, які мають бути чітко з нею пов’язані.
Зазвичай, під час формулювання мети ключовими словами виступають: дослідити, розкрити, здійснити, описати тощо.
Також важливим аспектом в процесі визначення мети є її відповідність темі дослідження. При цьому варто розуміти, що дана відповідність полягає не у прямому дублюванні з додаванням ключових слів, а у створені зовсім нового трактування, яке буде містити проблематику теми, актуальність та новизну.
Мета має включати наукову новизну, а не дублювати наявні наукові результати.
2.2 Як сформулювати завдання дослідження
Завдання дослідження спрямовані на те, щоб послідовно розкрити суть наукової роботи та досягти бажаного результату, який буде чітко на їх основі описаний у висновках. Тобто вони визначають шляхи та заходи, що необхідні для отримання запланованого результату.
Завдання деталізують конкретні етапи дослідницької роботи, що забезпечують покрокову реалізацію поставленої мети. До даних етапів відносяться: вивчення, аналіз та оцінка, формування наукової новизни.
Для того, щоб правильно сформувати завдання необхідно дотримуватися наступних принципів:
- поетапності;
- послідовності;
- чіткості;
- повноти;
- досяжності;
- відповідності меті та змісту.
Головною особливістю завдань наукового дослідження являється те, що їх реалізація відбувається на конкретному етапі. При цьому варто відмітити, що лише загальна реалізація усіх завдань забезпечує повноцінне досягнення визначеної мети.
Недосконале виконання хоча б одного завдання негативно впливає на загальний результат дослідження.
Під час формулювання завдань рекомендується використовувати слова: вивчити, проаналізувати, оцінити, визначити, сформувати тощо.
Недопустимим є визначення завдань завдяки словам, які вказують на процес. Наприклад, «дослідження», «вивчення», «ознайомлення» тощо.
3. Основні помилки під час формулювання
На сучасному етапі існує значна кількість помилок, які здійснюють дослідники під час постановки мети та завдання дослідження. Дані помилки досить часто приводять до неповноцінного розкриття теми, тому варто їх уникнути на початковому етапі написання.
Основні помилки під час визначення мети та завдань
Мета |
Завдання |
Дублювання теми. Невідповідність темі. Відсутність чіткості формулювання. Не містить наукової новизни. Не розкриває актуальність теми. Несумісна з об’єктом та предметом. |
Дублювання назв розділів і підрозділів. Відсутня поетапна послідовність. Розбіжності зі змістом. Поєднання з методами. Не забезпечують повне досягнення мети. Велика кількість. |
Для того, щоб уникнути помилок під час визначення мети, напишіть назву теми, актуальність, об’єкт, предмет та можливу наукову новизну. Виберіть ключові слова та на основі них формулюйте мету.
Для уникнення помилок під час формулювання завдань необхідно умовно їх поділити на блоки: теоретичні, аналітичні та рекомендаційні. Це забезпечить дотримання їх поетапності: вивчення, аналіз та оцінка, формування наукової новизни.
Коли потрібно формулювати мету та завдання дослідження?
Мету та завдання необхідно формулювати перед виконанням, оскільки їх можна визначити «путівником» написання, без якого правильне написання є неможливим.
Чи допустимим є зміна мети і завдань?
Так. Зміна є можливою, оскільки досить часто виявляються нові наукові факти, які можуть вплинути на трактування мети, що в свою чергу вплине на зміну завдань.
Яка оптимальна кількість завдань?
Оптимальна кількість коливається в межах 5-7 завдань, якщо повнота досягнення поставленої мети це дозволяє.