1. Що таке контрольна робота?
Контрольна робота – найпоширеніший вид письмових робіт, який виконується у кожному закладі освіти. Головною метою її написання являється контроль знань, вмінь та навиків здобувача. Зазвичай під час навчання, контрольних пишеться найбільше. Кількість їх написання залежить від освітньої програми навчального закладу.
Як і кожне письмове завдання здобувачів освіти, контрольна має визначенні правила оформлення. Врахування даних правил являється важливою основою якісного її виконання.
З розвитком цифровізації наукових процесів виконання контрольних все більше здійснюється завдяки ПК. Від руки вони пишуться в основному лише в школі. Заклади вищої освіти надають перевагу виконанню письмових робіт завдяки ПК.
Під час написання контрольних варто пам’ятати, що даний метод контролю знань, вмінь та навиків насамперед потрібен для здобувача. Тому “списування-переписування” – це не вихід, оскільки незнання мають здатність “накопичуватися”, особливо коли теми або навчальні предмети є взаємопов’язаними.
2. Види контрольних робіт
Вид контрольних робіт визначається періодом здійснення контролю знань, вмінь та навиків здобувача (див. Табл. 1). Даний контроль буває поточний, періодичний та підсумковий. Кожен хто здобуває освіту має розуміти, що уникнути написання контрольної неможливо, оскільки вона являється однією із основних складових навчального процесу. Тому здобувач обов’язково має виконати всі контрольні роботи.
Таблиця 1
Основні види контрольних робіт
Вид |
Характеристика |
Поточна |
Пишеться в процесі вивчення теми з метою визначення рівня засвоєння теоретичних основ та практичних вмінь здобувачем. |
Періодична |
Пишеться після завершення розділу навчальної програми. В основному дані розділи закінчуються в кінці чверті, семестрів, півріччя та в кінці року. |
Підсумкова |
Пишеться в кінці чверті, семестру та року. Головною її відміністю є узагальнюючий характер перевірочних запитань та завдань. |
Окрім вище зазначених основних видів, існує ще один вид, який виконується на початку навчального року для попереднього контролю знань здобувачів. В основному такі контрольні пишуться після літніх та зимових канікул (після перерви в навчанні) з метою перевірки рівня знань. Найчастіше вони виконуються в школі, але написання їх в закладах вищої освіти теж не є виключенням.
Розпочинайте готуватися до підсумкової контрольної завчасно. В більшості випадків вона базується на завданнях періодичної та поточної контрольної роботи. Якщо підготовка до написання проходила без наперед виданих викладачем (учителем) завдань, то після їх написання намагайтесь сформувати даний перелік самостійно, запитавши у одногрупників (однокласників), які у них були завдання. Сформувавши даний список поступово в процесі чверті, семестру, року підготуйте на них відповідь. Це надасть можливість швидко підготуватися до підсумкової контрольної, оскільки зазвичай усі завдання для поточного та періодичного контролю знань формуються на основних аспектах навчального курсу.
3. Типи контрольних робіт
На сучасному етапі існують різні типи контрольних (див. Рис.1). Їх тип в основному залежить від призначення, способу виконання та кінцевої мети.
Рис. 1. Типи контрольних робіт
-
Перевірочні контрольні роботи. Їх головною метою являється перевірка знань на конкретно визначений момент часу. Вони зазвичай пишуться в аудиторіях (класах) усією групою ( або класом).
-
Самостійні контрольні роботи. Дані контрольні називають ще індивідуальними. Вони можуть виконуватися як в аудиторіях (класах), так і вдома. Це залежить від категорії завдань, а саме:
-
якщо для виконання завдань самостійної потрібен пошук додаткової інформації, тоді вона виконується здобувачем вдома, а захищається в навчальному закладі;
-
якщо завдання самостійної базуються на основі вивченого, тоді вона пишеться в аудиторії (класі).
-
Практичні контрольні роботи. Даний тип потребує більш деталізованого вивчення поставленого завдання та аналізу даних, визначення конкретних результатів, а також формування власних висновків та тверджень. Їх особливістю є те, що вони виконуються протягом більш тривалого терміну, а ніж інші.
-
Адміністративні контрольні роботи – письмові контрольні, які пишуться з метою:
-
визначення рівня знань здобувачів закладу освіти;
-
моніторингу результатів навчання у закладі освіти відповідно до освітньо-професійних та освітніх програм;
-
визначення рівня відповідності методик і технологій викладання в навчальному закладі.
Даний тип визначається тим, що перевіряє не лише знання здобувачів, але й методику та технологію викладання в навчальному закладі.
Кожен тип контрольної являється важливим на конкретному етапі здобуття освіти.
4. Адміністративна контрольна робота
Адміністративні контрольні – це письмові роботи, які є важливими для навчального закладу. Порядок їх проведення визначається внутрішнім положенням навчального закладу.
Характерні особливості адміністративних контрольних:
-
виконуються здобувачами усіх курсів;
-
пишуться в присутності викладача та відповідальної особи;
-
завдання формуються на основі річних навчальних планів;
-
проведення здійснюється на підставі сформованого плану-графіку;
-
здобувачі мають бути завчасно ознайомленні з планом-графіком;
-
завдання формуються викладачем завчасно для їх затвердження;
-
пишуться на проштампованих аркушах;
-
на написанні мають бути присутні 75% здобувачів, в іншому випадку вона буде не зарахована;
-
оцінювання проводить викладач за існуючою системою.
Адміністративна контрольна являється важливою письмовою роботою для навчального закладу. Неявка на неї без поважних причин є значним порушенням навчальної дисципліни, оскільки усіх здобувачів про її написання попереджають завчасно.
Які бувають типи контрольних робіт?
На сучасному етапі існують такі типи контрольних: перевірочні, самостійні, практичні, адміністративні
Чи обов’язковим є виконання усіх контрольних робіт?
Так. Контрольні роботи важливий елемент навчальної програми, тому їх виконання є обов’язковим.
Яка мета адміністративної контрольної роботи?
Мета адміністративної контрольної включає: визначення рівня знань здобувачів закладу освіти; моніторинг результатів навчання у закладі освіти відповідно до освітньо-професійних та освітніх програм; визначення рівня відповідності методик і технологій викладання в навчальному закладі.