1. Сутність поняття «ректорат»
Ієрархія будь-якого університету включає керівників трьох рівнів:
- ректор і проректори
- декани
- завідувачі кафедр
Ректор та весь керівний склад входять до викладацького складу вузу, будучи професорами чи доцентами університетських кафедр. На Заході ректором вишу може бути управлінець, людина, далека від системи освіти та науки. В Україні ж ректор вузу обов’язково повинен мати науковий ступінь і бути практикуючим викладачем, який займається науковою діяльністю.
Ректорат – це адміністративно-учбове управління вищого навчального закладу, підпорядковане ректорові. Керівництво ректоратом здійснює безпосередньо ректор Університету. При здійсненні своєї діяльності ректорат керується Конституцією України (254к/96-ВР) статутом університету, рішеннями вченої ради, наказами, розпорядженнями та дорученнями ректора, положенням про ректорат, а також іншими локальними нормативними документами університету, що визначають завдання, функції та повноваження членів їх реалізації. Кожен вищий навчальний заклад має своє Положення про ректорат університету, яке регулює склад, повноваження та функції цього органу відповідно до внутрішніх потреб і структури закладу. Діяльність ректорату організує ректор університету. Розгляд питань на засіданнях ректорату заплановано на рік. План роботи ректорату на найближчий період містить перелік основних питань, що потребують уваги на засіданнях ректорату, із зазначенням дати розгляду кожного питання та відповідальних за підготовку.
2. Склад та структура ректорату
2.1 Склад ректорату
Склад ректорату – це перелік конкретних посадових осіб ректорату.
До складу ректорату входять:
проректори, декани, директор коледжу, секретар Університету, директор Наукової бібліотеки, головний бухгалтер, начальник планово-фінансового відділу, начальник відділу кадрів, начальник навчально-методичного відділу, начальник юридичного відділу, голова первинної профспілкової організації працівників, голова первинної профспілкової організації студентів, голова Студентського уряду.
До складу ректорату можуть входити також керівники інших структурних підрозділів.
Найменування посад зі складу ректорату університету, їх максимальна нормативна чисельність, умови введення описані в Наказі МОН України.
2.2 Структура ректорату
Структура ректорату – це підрозділи, що підпорядковуються ректорату. А саме:
- основні підрозділи університету (факультети, інститути, центри);
- відділи, які підтримують діяльність ректорату (юридичний, бухгалтерський, відділ кадрів, відділ міжнародних відносин, навчально-методичний відділ тощо;
- інші структурні підрозділи, які відповідають за конкретні напрямки роботи (забезпечення якості освіти, науково-дослідні відділи, студентське самоврядування тощо).
3. Засідання ректорату
Члени ректорату у строк не пізніше ніж за 3 місяці до початку нового навчального року готують пропозиції до плану засідань та передають їх в управління якістю освітнього процесу та навчально-методичної роботи. Складається проект плану засідань ректорату, погоджується з проректорами та подається на розгляд ректору. План засідань затверджується ректором Університету не пізніше початку нового навчального року. За необхідності поточних змін плану засідань ректорату начальником управління якістю освітнього процесу та навчально-методичної роботи готується пропозиція ректору, яка після його розгляду та позитивного рішення, включається до порядку денного чергового засідання ректорату.
На засіданнях Ректорату, з метою контролю за виконанням раніше даних доручень ректора, заслуховуються короткі звіти членів Ректорату про виконання зазначених доручень та, за необхідності, формулюються підходи щодо їх подальшої реалізації. Засідання Ректорату проводять щотижня. На засіданнях Ректорату головує ректор. Запрошуються всі, хто працює в ректораті й має безпосереднє відношення до питання, що розглядається. У необхідних випадках на засідання ректорату можуть запрошуватись завідувачі кафедр, керівники інших структурних підрозділів, викладачі та співробітники Університету. Перелік питань, що розглядаються на ректораті, закріплюється на порядку денному. Засідання ректорату протоколюються. Записи під час засідання, збирання матеріалів та підготовка текстів протоколу покладається на співробітників управління якістю освітнього процесу та навчально-методичної роботи. Постанови та доручення ректорату в обов’язковому порядку доводяться до виконавців у день проведення засідання. Як правило, встановлюється строк його виконання.
4. Функції, повноваження та завдання ректорату в рамках його діяльності
4.1 Норми діяльності ректорату
Основними нормами діяльності ректорату є:
- координація діяльності співробітників університету, заснована на спільності завдань, що стоять перед кожним з них і передбачає сприяння один одному в реалізації їх повноважень і функцій;
- роз’яснення функцій, повноважень та сфер відповідальності серед членів ректорату університету, що досягається за рахунок розподілу обов’язків членів ректорату з урахуванням основних функціональних напрямів діяльності Університету;
- ефективність виконання обов’язків ректоратом;
- єднання у прийнятті членами ректорату рішень з питань, що віднесені до його ведення;
- відповідне інформаційне забезпечення роботи ректорату;
- націленість роботи членів ректорату на результат та їх підзвітність ректору.
4.2 Завдання та функції ректорату
Завдання ректорату університету полягають у стратегічному управлінні навчальним закладом, що включає різноманітні аспекти діяльності.
Нижче наведено основні функції ректорату:
- організує виконання рішень Конференції науково-педагогічних працівників, представників інших категорій працівників та учнів, Вченої ради, постанов, розпоряджень та доручень ректора університету, контролює їх виконання працівниками та учнями;
- підготовка аналітичних та довідкових матеріалів для прийняття рішень Вченою радою Університету;
- вивчається управлінський досвід інших університетів, здійснюється моніторинг державної політики у сфері вищої освіти, на основі виявлених тенденцій готуються та подаються на розгляд ректору пропозиції щодо вдосконалення системи управління та вибору напрямів розвитку університету;
- забезпечує вираження інтересів університету по відношенню до органів державної влади, місцевого самоврядування, організацій, громадських об’єднань, засобів масової інформації та громадян;
- здійснює заходи для підвищення прибутковості університету, досягнення балансу доходів та витрат, здійснює бюджетне планування та контроль за цільовим витрачанням коштів;
- готує та надає пропозиції ректору щодо розробки та реалізації політики доходів і витрат університету, встановлення пріоритетних джерел фінансових надходжень та напрямків витрачання коштів.
Ректорат активно «бореться» з плагіатом, фальсифікацією результатів навчання та іншими порушеннями, що можуть завдати шкоди репутації закладу. Даним чином ректорат сприяє формуванню якісних знань у студентів.
5. Питання, з якими можуть звернутися студенти до ректорату
Студентам може бути корисно звертатися до ректорату в різних ситуаціях, оскільки він вирішує важливі організаційні, навчальні та адміністративні питання.
Питання |
Пояснення |
Вирішення адміністративних питань |
Оформлення документів, академічні питання та інші формальні процедури |
Розв’язання академічних проблем |
Питання успішності, переведення на інші факультети або зміни спеціальностей |
Отримання інформації про університетське життя та можливості |
Інформація про культурні, наукові та спортивні події, а також можливості для стажувань чи обміну |
Консультації щодо особистих та соціальних питань |
Рішення соціальних і психологічних проблем, поміч студентам в адаптації до навчання |
Отримання консультацій та підтримки для студентських ініціатив |
Реалізація проектів, ініціатив та діяльності студентів в університеті
|
Коли ви, як студент, звертаєтеся до ректорату, доцільно бути конкретним і зібрати відразу всі необхідні документи чи факти, щоб ваше питання було вирішене швидше!
Насамкінець, необхідно відзначити, що ефективність функціонування університету загалом багато в чому залежить від викладацького складу кафедр та чіткої організації роботи на них.
Чи однаковий ректорат в кожному університеті?
Склад, структура, завдання та функції можуть варіюватися залежно від конкретного закладу освіти, його історії, розміру, організаційної культури та навіть країни
Як вибирають членів ректорату?
Члени ректорату призначаються в залежності від внутрішніх правил університету. Ректор обирається на виборах або призначається на державному рівні, а вже проректори та інші члени ректорату – ректором
Чи можуть студенти впливати на рішення ректорату?
Студенти можуть мати представників у студентському парламенті, який може приймати участь у процесі прийняття рішень ректорату