1. Щоденник як основний документ-записник практики
1.1. Суть та призначення щоденника
Щоденник практики – це ключовий інструмент фіксації професійного становлення майбутнього фахівця, який поєднує в собі методичний, організаційний та аналітичний аспекти.
Основна мета ведення щоденника практики з виробничої практики полягає в забезпеченні контролю, самоаналізу та узагальнення набутого досвіду. Він є основою поєднання теоретичних знань студента, отриманих у стінах навчального закладу, та реальними практичними навичками, набутими в умовах конкретної професійної діяльності.
Щоденник з практики не лише відображає хронологію виконаних завдань та проєктів, але й стає джерелом для критичного аналізу власної роботи, що сприяє професійному зростанню студента. Кожен запис є фіксацією конкретних результатів діяльності, оцінки складності виконаних завдань, взаємодії з колективом та здобутого досвіду.
Варто відмітити, що щоденник та звіт з переддипломної практики є важливими складовими завершального етапу навчального процесу, що готує студента до повноцінної професійної діяльності та підсумовує весь досвід, здобутий протягом навчання.
Призначення щоденника практики полягає у виконанні ряду важливих функцій:
Функція |
Характеристика |
Контрольна функція |
Надає змогу керівникам відслідковувати прогрес студента, забезпечуючи своєчасне коригування його роботи та напрямку навчання. Це дозволяє уникати можливих помилок і краще розуміти особливості професійної діяльності. |
Аналітична функція |
Ведення детальних записів дає змогу студенту глибше проаналізувати свою діяльність, оцінити власні сильні та слабкі сторони, виявити проблемні моменти та знайти шляхи їх вирішення. Це важливий елемент формування критичного мислення. |
Документальна функція |
Це офіційний документ, який підтверджує участь студента у практиці, відображає виконання календарного плану і може стати базою для складання підсумкового звіту. Підписи та печатки у щоденнику надають йому офіційного статусу. |
Рефлексивна функція |
Записи у щоденнику сприяють усвідомленню студентом власних досягнень та недоліків, розвитку вміння оцінювати власну діяльність, що є основою для професійного та особистісного зростання. |
Щоденник є не лише формальним звітом про виконану роботу практикантом, але й потужним засобом самоорганізації та вдосконалення професійних компетенцій.
Щоденник з практики дозволяє студенту зануритись у реалії професійного середовища, відчути відповідальність за власні дії та отримати безцінний досвід, що стане основою для подальшого кар’єрного шляху.
1.2. Види щоденників практики
Залежно від специфіки завдань, професійної сфери та вимог навчальної програми, існують різні види щоденників, кожен з яких має свою унікальну мету та особливості:
Вид |
Мета |
Особливості |
Класичний |
Документування щоденної або щотижневої діяльності студента, відстеження виконання завдань та досягнення поставлених цілей відповідно до плану практики. |
– дозволяє відстежувати виконання завдань, узгоджених з планом практики;
– допомагає студенту структурувати свою діяльність, дотримуватись графіка та розподіляти час на різні завдання;
– є офіційним документом для підтвердження проходження практики та виконаних завдань. |
Аналітичний |
Глибокий аналіз діяльності студента, виявлення проблемних ситуацій і їх вирішення, а також на саморефлексію та розвиток критичного мислення. |
– студент аналізує свої дії, оцінює їх ефективність і вивчає власні сильні та слабкі сторони;
– дозволяє студенту розвивати аналітичне мислення, виявляти основні труднощі та знаходити шляхи їх подолання;
– сприяє глибшому засвоєнню теоретичних знань та їх застосуванню в практичній діяльності |
Проєктний |
Фіксація етапів роботи над конкретним проєктом, включаючи планування, виконання завдань, аналіз результатів і коригування діяльності, зокрема в межах довгострокових проектів. |
– допомагає студенту ефективно керувати своїми діями в межах конкретного проєкту, визначати етапи та цілі;
– фіксує хід виконання проєкту, що є важливим для оцінки результатів роботи;
– сприяє самоаналізу, оцінці власної роботи та знаходженню шляхів покращення роботи над проєктами. |
Інноваційний |
Орієнтований на фіксацію творчих ідей і новаторських рішень, які можуть покращити робочі процеси або привести до розробки нових підходів у професійній діяльності. |
– стимулює розвиток інноваційного та креативного мислення, дозволяючи студенту генерувати нові ідеї;
– сприяє розвитку нових підходів до вирішення задач і вдосконалення робочих процесів;
– фіксує ідеї, які можуть бути впроваджені в майбутньому, і слугує основою для подальших досліджень чи практичних робіт |
Електронний |
Дозволяє студенту зберігати записи про свою діяльність у цифровому форматі, що дає змогу інтерактивно працювати з інформацією, а також забезпечує зручний доступ для студентів і керівників. |
– електронний формат дозволяє зберігати записи та матеріали в одному місці, а також легко редагувати і доповнювати інформацію;
– дозволяє студента інтерактивно взаємодіяти з керівниками практики, отримувати зворотний зв’язок та консультації в режимі реального часу;
– є офіційним документом, який можна зберігати в цифровому вигляді, що сприяє економії часу та ресурсу на збереження інформації |
На сучасному етапі найпоширенішими видами класичних щоденників є:
- Щоденник з виробничої практики на підприємстві – обов’язковий документ для студентів, які проходять практику на реальних підприємствах, в організаціях або в інших виробничих підрозділах. Його основною метою є фіксація всіх завдань, виконаних під час практики, а також набутого досвіду у сфері виробничої діяльності.
- Щоденник з педагогічної практики – важливий інструмент для студентів педагогічних спеціальностей, які проходять практику в навчальних закладах (школах, ліцеях, дитячих садках тощо). Основною метою ведення цього щоденника є фіксація процесу викладання, аналіз ефективності методів навчання та педагогічної діяльності студента, а також розвиток навичок самоконтролю та оцінювання.
Вид щоденника визначається навчальним закладом відповідно до освітньої програми
Усі вище зазначенні види щоденників мають важливу роль у підготовці майбутніх фахівців, забезпечуючи ефективну організацію, моніторинг і аналіз над професійною діяльністю студента.
2. Особливості заповнення щоденника практики
2.1. Вимоги щодо ведення щоденника практики
Щоденник з виробничої практики є важливим інструментом, що забезпечує систематичний облік та контроль над процесом навчання та професійного розвитку студента. Його ведення передбачає дотримання певних вимог, що дозволяють ефективно організувати робочий процес і допомагають студенту оцінити свій прогрес.
Кожен запис має бути чітким, точним і відображати основні етапи роботи, а також оцінку щодо виконаних завдань та отриманого досвіду.
Основні вимоги, що стосуються різних видів щоденників практики включають:
- Заповнення щоденника з практики повинно здійснюватися регулярно, з фіксацією щоденних або щотижневих досягнень, виконаних завдань та аналізом власних спостережень.
- Заповнення щоденника з практики повинно бути регулярним і містити як фактичні дані про виконану роботу, так і елементи, які дають змогу оцінити не лише кількість виконаних завдань, а й якість отриманого досвіду.
- Щоденник з виробничої практики має містити записи, що відображають як робочі моменти, так і етапи навчання, тому велика увага повинна приділятися розвитку професійних навичок і усвідомленню власної ролі в компанії чи організації.
- Ведення щоденника з виробничої практики на підприємстві передбачає не лише відображення щоденних завдань, а й активну участь студента у виробничих процесах. У такому щоденнику студент може фіксувати не лише виконану роботу, але й свої ідеї, пропозиції щодо покращення процесів або виконання завдань більш ефективно.
- Основна вимога, як вести щоденник з педагогічної практики, передбачає регулярне нотування педагогічних дій студента, методів проведення уроків та взаємодії з учнями, а також оцінку щодо ефективності використаних методик і власного професійного росту.
Після завершення кожного етапу практики або по закінченні її періодів студент повинен подавати щоденник на перевірку керівнику практики, що дозволяє вчасно виявити недоліки або неточності в описах.
Завдяки зазначеним вимогам студенти мають можливість систематизувати свої досягнення, аналізувати власну діяльність і отримувати зворотний зв’язок від керівників практики. Це важливий етап у професійному становленні, який допомагає закріпити знання та набуті навички на практиці.
2.2. Приклад заповнення щоденника
Як заповнити щоденник з практики? Насамперед, важливо дотримуватися чіткої структури, зазначаючи ключові етапи та результати кожного дня чи етапу роботи. У щоденнику повинні відображатися як основні завдання, так і ваші оцінки щодо виконаної роботи: що вдалось зробити, що вимагало додаткових зусиль, а де можна було б вдосконалити процес.
Для детального розуміння, як заповнити щоденник з практики, розглянемо приклади його заповнення.
Титулка є важливою для офіційного оформлення документа та надає основні дані про студента і місце проходження. Заповнення щоденника з виробничої практики на підприємстві/організації/установі – зразок заповнення титульної сторінки:
Наступним зразком як заповняти щоденник з практики є приклад розпорядження. Розпорядження – це документ, який затверджує відправлення студента. Даний документ регламентує умови і терміни, і є важливим для підтвердження фактів проходження практики в організації.
Основні положення – це розділ щоденника, який надає чітке уявлення про те, що саме студент має виконати, а також допомагає зрозуміти роль практики в його професійному розвитку.
Календарний графік – структурний елемент щоденника, який дозволяє контролювати дотримання термінів виконання завдань і допомагає організувати практику, щоб студент не випав з робочого процесу.
Робочі записи – записи, які дозволяють студенту оцінити свою діяльність, а також слугують джерелом для звітності та самоаналізу.
Відгук керівника від підприємства чи організації є важливою частиною практики, що підтверджує досягнення студента на підприємстві й дозволяє йому отримати відгук про власні професійні якості.
Висновок керівника від кафедри про роботу студента служить фінальним документом, що підтверджує успішне проходження практики, а також є основою для оцінки студентом курсу або дисципліни.
Зразок щоденника з виробничої практики на підприємстві/установі/організації чітко описує пункти щоденника, які допомагають не тільки організувати навчальний процес на підприємстві, але й оцінити професійну діяльність студента, а також підготувати його до майбутньої кар’єри.
Тепер розглянемо приклад заповнення щоденника з виробничої педагогічної практики. Необхідно відмітити, що окрім даного виду педагоги-практиканти можуть заповнювати щоденник з літньої педагогічної практики.
Титульна сторінка оформлюється згідно з вимогами університету і надає базову інформацію. Щоденник з практики – зразок титульної сторінки:
Розділ «Організація практики» фіксує організаційні моменти, забезпечує розуміння структури та визначає відповідальних осіб.
Завдання – пункт, який допомагає студенту зрозуміти, на що спрямована практика, і служить орієнтиром у їх виконанні. Щоденник з практики – зразок завдань:
Перелік документації допомагає систематизувати процес звітності та уникнути прогалин у підготовці необхідних матеріалів.
Критерії оцінювання дають можливість чітко розуміти, за якими параметрами буде оцінено діяльність студента.
Календарний графік допомагає студенту дотримуватися термінів і контролювати виконання своїх завдань.
Щоденні робочі записи дозволяють вести облік виконаної роботи, допомагають самооцінці та аналізу власного педагогічного розвитку.
Результати роботи студента – розділ, який дозволяє студенту узагальнити свої досягнення та зрозуміти ефективність своєї діяльності.
Розділ «Звіт про проходження виробничої педагогічної практики» відображає повний підсумок, допомагає об’єктивно оцінити виконані завдання і є основним документом для підсумкової оцінки.
Відгук і оцінка роботи студента – розділ, який забезпечує зворотній зв’язок який дозволяє зрозуміти враження керівника практики про роботу студента.
Відгук осіб, які перевіряють додає об’єктивності до загальної оцінки студента і враховується при підведенні підсумків.
Висновок керівників від університету про проходження практики є фінальним відгуком і має велике значення для загальної оцінки за практику.
Заключним розділом є Розділ «Правила ведення й оформлення щоденника», який визначає особливості дотримання правил ведення щоденника гарантує його відповідність академічним стандартам, що спрощує оцінювання та допомагає уникнути неточностей у звітності.
Використовуйте мобільні додатки для записів під час практики, такі як Google Keep, OneNote, або простий текстовий документ на смартфоні, щоб фіксувати важливі моменти в режимі реального часу. Потім переносьте їх у щоденник. Це з економить час, адже мобільні додатки нададуть можливість швидко фіксувати інформацію, коли немає можливості записати її на папері.
Яка роль щоденника практики в процесі навчання студента?
Він дозволяє систематизувати процес проходження практики, а також фіксувати виконані завдання, оцінювати власний прогрес, а також здійснювати оцінку щодо набутих навичок та досвіду.
Які основні вимоги до ведення щоденника практики?
Основні вимоги включають регулярність заповнення записів, точність і детальність опису виконаних завдань, а також оцінку щодо здійсненої діяльності.
Чим відрізняється щоденник з виробничої практики на підприємстві від педагогічної практики?
Щоденник з виробничої практики на підприємстві орієнтований на опис реальних робочих процесів, виконання конкретних завдань у виробничому середовищі, взаємодію з колегами та застосування теоретичних знань на практиці. У свою чергу, щоденник з педагогічної практики фокусується на навчальній діяльності, методах викладання, взаємодії з учнями та розвитку педагогічних навичок.