0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 08:30 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Що таке кафедра у ВНЗ: структура та функції

Редактор: Роман
10 хв.

Кафедра – це основна структурна одиниця факультету, яка відповідає за підготовку студентів з конкретної дисципліни або кількох предметів, що входять до навчального плану з певної спеціальності.

Магістр

1. Унікальність та ключові риси кафедри

1.1 Основні характеристики кафедри

Кафедра – це основна структурна одиниця факультету, яка відповідає за підготовку студентів з конкретної дисципліни або кількох предметів, що входять до навчального плану з певної спеціальності.
Кафедра – що це? У частині четвертій статті 33 Закону України «Про вищу освіту» зазначено, що кафедра є базовим структурним підрозділом закладу вищої освіти державної (комунальної) форми власності (його філій, інститутів, факультетів).
У ході освітньої та науково-дослідної діяльності саме професорсько-викладацький склад кафедри відповідає за безпосередню взаємодію зі студентами. Кафедри університету, як його навчальні та структурні підрозділи, є «проривними» у вирішенні завдань, що стоять перед університетом, щодо забезпечення високої ефективності професійної підготовки майбутніх кадрів. Кафедра визначає якість професійної підготовки випускників, яку проводить ВНЗ.

1.2 Ключові риси кафедри

Ключові риси кафедри – це головні особливості, які визначають її специфіку та роль в освітньому процесі. Ці характеристики дозволяють зрозуміти, чим кафедра відрізняється від інших підрозділів університету та які її основні функції.

Ключові риси кафедри - картинка

2. Структура кафедри та її склад

2.1 Структурна організація кафедри

До структури кафедри можуть входити:

  • навчальні лабораторії;
  • навчально-наукові лабораторії;
  • навчально-методичні кабінети;
  • навчально-консультаційні пункти;
  • комп’ютерні, інформаційні, навчально-тренувальні центри;
  • лінгафонні кабінети;
  • інші підрозділи, які забезпечують освітній процес.

2.2 Персонал кафедри та його обов’язки

Управління кафедрою здійснює завідувач кафедри, який є науково-педагогічним працівником та має науковий ступінь та/або вчене звання у спеціальності, що відповідає профілю кафедри.

Склад кафедри - зображення

Обов’язки співробітників кафедри – це низка завдань і функцій, що виконуються ними для забезпечення ефективного управління навчальним процесом і науково-дослідною діяльністю.

Посада

Обов’язки

Завідувач кафедри

Координує роботу колективу факультету, виконує завдання вищого керівництва та бере участь в організації навчального процесу

Професор

Як науковий керівник, читає лекції на рівні магістратури та старших курсів бакалаврату

Доцент

Керує аспірантами, контролює написання наукових проєктів, читає лекції

Викладач

Розробляє навчальні програми, оновлює навчальні модулі, керує процесом написання курсових робіт, керує лабораторними практиками та іншими практичними заняттями, консультує асистентів та викладачів, може читати лекції

Асистент

Проводить практичні та лабораторні заняття, консультує студентів щодо написання курсових робіт

Лаборант

Консультує абітурієнтів, організовує роботу бібліотеки, керує функціонуванням вебсайту університету, оформляє документи, готує аудиторії

Методична комісія

Організує та вдосконалює методичне забезпечення навчального процесу

Ефективне здійснення педагогічної та методичної діяльності в першу чергу сприяє підвищенню результативності освітнього процесу і формуванню широкого спектра професійних здібностей, включаючи системи наукових і професійних знань, практичних навичок і умінь.

Цікавить написання роботи "під ключ" з гарантією?

3. Функції та основні напрямки діяльності кафедри

3.1 Визначальні функції кафедри

Кафедра виконує наступні функції:

  • розробка робочих програм в академічній сфері, які здійснюються кафедрою, а також документування всього навчально-методичного забезпечення;
  • здійснення викладачами всіх форм і видів навчальних занять, передбачених навчальним планом, з використанням сучасних освітніх технологій;
  • керівництво всіма видами практик, що відносяться до компетенції кафедри на рівні бакалаврату (магістратури, аспірантури);
  • організація та управління професорсько-викладацьким складом кафедри самостійної роботи студентів;
  • моніторинг успішності студентів (поточної, проміжної, підсумкової);
  • управління курсами та реалізація дипломного проєктування;
  • впровадження інноваційних освітніх технологій у навчальний процес університету;
  • моніторинг профілю, який здійснюється професорсько-викладацьким складом факультету спеціальності, потреби в основній і додатковій навчальній літературі, її оновлення та поповнення;
  • розробка й публікація навчальної та методичної літератури за профілем, що викладається на кафедрі даної області (підручники, навчально-методичні матеріали, робочі зошити, методичні рекомендації і т.д.);
  • дослідження та обмін досвідом, як з науковими керівниками, так і з тими, хто починає професійну діяльність.

3.2 Напрями спеціалізації кафедри

Залежно від розв’язуваних завдань, вибудовуються основні напрямки діяльності кафедри, кожне з яких прямо або побічно впливає на якість професійної підготовки майбутніх випускників, що проводиться у вузах.

Однією з найважливіших умов забезпечення якості професійної підготовки студентів є здійснення професорсько-викладацьким складом навчально-методичної роботи, і в той же час вони здатні покращити профіль кафедри:

  • проведення науково-дослідної діяльності професорсько-викладацьким складом кафедри за затвердженою темою дослідження;
  • впровадження результатів досліджень у навчальний процес університету;
  • організація та проведення науково-методичних та науково-практичних нарад професорсько-викладацьким складом кафедри, а також участь у зустрічах сторонніх організаторів;
  • затвердження результатів наукових досліджень у публікаціях викладачів кафедри (монографії та наукові статті, опубліковані в рецензованих виданнях);
  • здійснення особистих і міжвідомчих наукових взаємодій з провідними вченими в області науки, а також з відповідними кафедрами і т.д.;
  • обговорення кандидатур для вступу до аспірантури (докторантури), затвердження індивідуальних планів роботи аспірантів, докторантури та здобувачів, заслуховування звітів, затвердження акредитації у встановлені строки;
  • здійснення професорсько-викладацьким складом адміністративного відділу науково-дослідної діяльності студентів (написання статей, участь у науковому співтоваристві, конкурсах, олімпіадах тощо).
Важливо

Співпраця кафедри з іншими освітніми та науковими установами відкриває нові можливості для студентів, зокрема стажування, участь у міжнародних проєктах та розвиток професійних навичок на практиці.

На додаток до освітньої, методичної та науково-дослідної діяльності, кафедра також традиційно проводить певні заходи.

Заходи

Опис

Освітня діяльність зі студентами

робота кураторів студентських груп, участь студентів у різних позакласних заходах, робота зі старійшинами студентських груп, підтримка адаптації студентів на першому курсі і т.д.

Профорієнтаційна робота та сприяння працевлаштуванню випускників

участь в організації вступу до ВНЗ, професійна орієнтація молоді, робота зі студентами, проведення занять на підготовчих відділеннях та курсах, підтримання зв’язку з випускниками тощо

Взаємодія з навчальними закладами і роботодавцями

співпраця зі спеціалізованими кафедрами інших університетів, створення науково-дослідних інститутів, базових кафедр і т.д.

Співпраця з підтримкою кадрових ресурсів

оцінка потреб сьогоднішнього дня і майбутніх кадрових ресурсів, підбір і розстановка кадрів, формування кадрового резерву, підвищення кваліфікації та професійна перепідготовка викладачів і т.д.

4. Інформація, доступна на кафедрі

На кафедрі ВНЗ можна отримати вичерпну та різноманітну інформацію.

Навчальні програми

дисципліни

плани

вибіркові курси

Викладацький склад

спеціалізація

досягнення викладачів

Наука та практика

дослідницькі теми

стажування

конференції

Кар’єра

зв’язки з роботодавцями

рекомендації щодо працевлаштування

Адміністративна підтримка

розклад занять

консультації

оформлення документів

 

Лайфхак

Чим більше ви, як студент, будете залишати відгуки та пропозиції щодо покращення методичних матеріалів або навчального процесу, тим швидше та якісніше буде вдосконалюватися робота кафедри.

В цілому, кафедра є основною ланкою в освітній системі університету і одним з найважливіших факторів, що визначають якість професійної підготовки студентів вищих навчальних закладів. Кожен з традиційно сформованих напрямків діяльності кафедри у сфері вищої освіти прямо або побічно впливає на формування професійних та універсальних здібностей студентів і визначає їх подальшу конкурентоспроможність на ринку праці.

Відповіді на часті питання

Які основні функції кафедри?

Кафедра виконує кілька важливих функцій в університеті: освітня (кафедра розробляє навчальні плани, програми та навчально-методичні матеріали для викладання дисципліни); науково-дослідницька (викладачі та наукові співробітники кафедри займаються науковими дослідженнями, публікують статті та монографії, беруть участь у конференціях); організаційна (кафедра організовує наукові заходи, конференції та семінари, контролює виконання навчальних планів і програм); кадрова (займається відбором та підготовкою викладачів, їхнім професійним розвитком, а також сприяє розвитку наукових кадрів через аспірантуру та докторантуру).

Хто входить до складу кафедри ВНЗ?

Кафедра очолюється завідувачем, у якого в підпорядкуванні знаходяться: професори, доценти, асистенти, аспіранти, лаборанти, методисти.

Які виклики та перспективи кафедри в сучасному ВНЗ?

Серед викликів кафедри – мінливі вимоги до вищої освіти, швидкий розвиток технологій, глобалізація освіти та необхідність адаптуватися до конкуренції між університетами. Однак ці виклики також створюють нові перспективи для розвитку.

Які три самі основні ролі кафедри можна виділити?

Кафедра має багато ролей, бо вона являється осередком організації навчання в університеті. Як основні її ролі можна виділити такі: підготовка навчальних матеріалів, проведення занять, співпраця зі студентами.

Magistr.ua
Дізнайся вартість написання своєї роботи
Кількість сторінок:
-
+
Термін виконання:
-
днів
+
від 660

Стаття була корисною для вас?

Оцініть статтю від 1 до 5

5 із 5 на основі 3 оцінок

Поділитися:
Помітили помилку?
Виділіть її і натисніть Ctrl + Enter

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: